zondag 16 maart 2014

Identiteit


Het idee dat identiteit vooral een verhaal is gaat niet alleen op voor mensen . Ook bedrijven, merken, organisaties, regio's, steden en zo voorts hebben vaak een eigen verhaal. Het is in die verhalen dat we de "eigenheid" of 'authenticiteit' kunnen terugvinden. Een voorbeeld van zo'n verhaal is de 'Vrede van Utrecht'. Door de viering van die historische gebeurtenis hoopt de regio Utrecht niet alleen tijdelijke extra bezoekers naar de stad te trekken, maar ook de identiteit eigenheid - het karakter van de stad - te versterken. Een ander voorbeeld is het verhaal van Steve Jobs als CEO van Apple, een verhaal dat deze technologie gigant een veel menselijker dimensie lijkt te geven. Verhalen symboliseren dus een bepaalde waarden, ze geven invulling aan abstracte begrippen.



Het "verhaal" van vandaag gaat over CocaCola. De missies van het merk zijn:

- To refresh the world...
- To inspire moments of optimism and happiness...
- To create value and make a difference.

Dit is ook op te merken in hun reclames. Neem nou de #reasontobelieve reclame van Coca Cola. De boodschap is dat voor elk negatief moment, er veel meer tegenoverstaan. Voorbeeld hiervan was: 'Voor elk beschamend moment, zijn er 500 momenten waarvan je geniet. Dit is een positief en motiverende reclame. Dit nemen de consumenten ook mee in hun gedachten en dat gevoel wordt weer opgeroepen wanneer ze het merk zien. Dit geeft ook een extra impuls om voor Coca Cola te kiezen in plaats van een huismerk of een concurrent.

Dit "gevoel" van vrolijkheid kan natuurlijk door elk merk worden overgebracht maar wat Coca Cola vooral speciaal maakt zijn de momenten en de manier hoe zij erop inspelen. Kerstmis staat voor gezelligheid en blijdschap, wanneer je een bijpassende en unieke reclame hierin verwerkt, komt er een "echte" identiteit. Iedereen kent het nummer "Holidays are coming" wel. Deze in combinatie met het beeld cola heeft een zeer sterke impact.

Net zoals elk andere persoon heeft Coca Cola een identiteit gecreƫerd. Deze kunnen ze, mits de positief is, goed gebruiken in hun promoties.

Hieronder zijn een paar linkjes van de Coca Cola reclames. Probeer de sfeer te lezen tijdens deze reclames en bekijk wat voor effect het heeft op je wanneer je een blikje cola ziet.

#reasontobelieve reclame Coca Cola


 


kermisreclame CocaCola


1 opmerking: